"yang pergi biarkan pergi, yang masih hidup mesti diteruskan"

29 December 2009

m.nasir



medium : pencil F,2B,3B,5B, 8B
size : A4

banana tree


medium : soft pastel on sugar paper

size : A3


28 December 2009

buah limau


medium : soft pastel on sugar paper

size : A3


25 December 2009

SEJARAH 10 MUHARRAM


Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukha syafatul Qulub bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamat Musa dan pengikutnya.
(9) Lemas Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa kelangit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.

(19) Hujan yang pertama turun dari langit kebumi.


Baginda bersabda:"Berpuasa sunat pada 10 Muharram akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya". Riwayat Muslim.


Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda : " Sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka."

Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W : " Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W : " Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura !".

23 December 2009

soft pastel practice


14 December 2009

coconut - more practice...




10 December 2009

homework - still life

07 December 2009

homework - lips

homework - eye

06 December 2009

homework - hair

sentuhan tangan

04 December 2009

a.l.o.n.g

cahaya kekasih

drawing practice

kuat ke kita ni

setiap orang tidak terlepas dari ujian kehidupan dariNya. Berat atau ringan itu terserah pada ketentuanNya. Kita sebagai hambaNya perlu hadapinya dengan tabah. Itulah dugaan didunia, pahit manis kehidupan  sebelum ke alam seterusnya.


Ujian Allah datang dalam pelbagai dugaan, samada bencana, penyakit, kematian ahli keluarga, pergolakan rumahtangga, tekanan tempat kerja, kemiskinan dan sebagainya. 


Kadang-kadang terasa beban sehingga hingga kita tidak mampu berbuat apa-apa. Mampukah kita hadapiNya? Kuatkah kita? Tabah ke kita dengan semua ini?


Pernah tak kita terfikir..kenapa dugaan ini terjadi pada kita?kenapa tidak pada orang lain?


ayat Allah ini telah menyakinkan kita..


renung-renungkanlah...


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): Ya Rabb kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Rabb kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Rabb kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."(QS. 2:286)


Walaupun kita rasakan ujian dariNya terlalu besar bagi kita sehinggakan kita rasa tidak mampu untuk menghadapinya, tapi hakikatnya itulah kekuatan dan ketabahan kita yang sebenar.


"orang yang paling kuat didunia ialah orang-orang yang bersabar"


jangan sesekali kita lemah berdepan dengan semua masalah. Kita perlu yakin yang kita boleh hadapinya.

21 November 2009

soft pastel homeworks

Pakistan Girl
A3
21 nov 2009



tangisan anak palestin
A3
19 Nov 2009

20 November 2009

kerja cuti sem

alhamdulillah...semakin hari semakin meningkat prestasiku..(kate ckgu la..)hehehe...ni lah kerja ku..melukis3...ni la akibatnya terlalu taksub dgn dunia seni..smpaikn mse tgh final exam pun smpat lg melukis..ish3..truk betul aku ni...tp skrg alhamdulillah skrg pun dah cuti semester..yahooo!!.leh la aku menghabiskn mase2 ku dgn duniaku ni..hahaha...doakan kejayaanku...amin....


16 November 2009

santai-santai

Peperangan dah pun berakhir
skrg, mase tuk meraikan kemenangannya
awal2 lg plan sudah dirancang
ke mana destinasinya??

byk tempat yg dicadang
tapi satu perlu dipilih

ke mana??
best ke tempat 2?

itulah persoalannya..
hehehe..=)


tanggal 16 nov 2009: bermulalah perkelahan di....


persoalannya terjawab lah...
ni lah dia Hutan Lipur Sungai Sedim

kat mana 2??
kulim,kedah.



08 November 2009

La Tahzan


Dan, janganlah kamu bersikap lemah dan jangan (pula) bersedih hati.
(QS. Ali 'Imran: 139)

Janganlah kamu bersedih sesungguhnya Allah selalu bersama kita.
(QS. At-Taubah: 40)


"Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari rasa sedih dan duka cita."

07 November 2009

Ya Allah!


Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta pada-Nya.
Setiap waktu dia dalam kesibukan.

(QS. Ar-Rahman: 29)

03 November 2009

nasib diri


dimana silapku
lain yang ku cari
lain yang datang
bunga-bunga kebahagian
yang kupinta
duri-duri kehidupan
yang menghalang


apa harus dilakukan lagi
bila langit cerah
tanpa pelangi
awan biru
tidak berseri
takkan kubiarkan
diri sendiri tercari-cari

apa harus ku katakan lagi
ketika air mata
menitis ke pipi
hati mula menjadi tak keruan
fikiranku melayang-layang
mengharapkan saat tenang seperti sediakala

kusutnya fikiran
bila diri diratapi nasib
seketul hati yang tabah
kini lemah tak bermaya
apakan daya nasib diriku
cuma sabar penawar diri

-irsyad-

02 November 2009

Sebelum Terlena...



Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri

Yang kerdil lemah yang bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayah Mu

Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu membasuhi dosa ini

Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosa ku
Tak daya ku pikul sendiri

Hanyalah rahmat dan kasih sayang Mu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirah Mu
Andainya esok bukan milik ku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

Sebnelum berangkat ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan raga ku


Selimut diri ku
Dengan sutra kasih sayang Mu
Agar lena nanti ku mimpikan
Syurga yang indah abadi

Pabila ku terjaga
Dapat lagi ku rasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi oh Ilahi

Disepertiga malam
Sujud ku menghambakan diri
Akan ku teruskan pengabdian ku pada Mu


Album : Keizinan Mu
Munsyid : Hijjaz
http://liriknasyid.com

28 October 2009

koleksi sketch

23 October 2009

bermain dengan pastel

akhirnya berjaya aku hasilkan artwork ni dengan mnggunakan medium soft pastel..
walaupun x sebaik yang lain tapi aku berpuas hati dengan hasil tangan aku sendiri..
alhamdulillah..

ape yang diajar oleh kak liyana aku cuba prktikkan..hehehe
arap2 kak liyana dapat memberi komen membina..=)

-saya budak baru belajaq, kalau salah tolong tunjukkan-

22 October 2009

debaran final exam


SELAMAT MENGHADAPI FINAL EXAM
pada semua..

good luck!!!

try the best...



gunung jerai, kedah





industry visit - cola radix

Perjalanan sungguh memenatkan. Dari penang ke sungai petani..
Perjalanan terpaksa diawalkan ats sebab2 tertentu..(tak kenal tempat laa..mane pernah pergi..)
takut2 la tersesak..takut jugak lewat sampai ke destinasi..tapi syukur Alhamdulillah..
perjalanan sampai dengan selamat walaupun pening2 berpusing mencari kilang..


sempat ambik gmbr kat luar je..bese la..mane2 company xbenarkan pelawat ambk gmbr kt dalam..tapi dukacita jugak la xleh tengok production die...ape yang dimaklumkan kt sinilah salah satu kilang cola radix di malaysia..
setelah penat siapkan assgment disini,
kami teruskan perjalanan ke gunung jerai..=)

19 October 2009

masa


masa
kau pergi tanpa menoleh ke belakang
kau pergi jauh meninggalkan aku
walau seminit
walau sesaat
kau berjalan terus kehadapan
pergi jauh meninggalkan diriku

masa
kau pekak tak pernah mendengar
kau kuat tak pernah letih
kau berjalan tak pernah berhenti
kau tak pernah pandang belakang walau sekejap

masa
aku letih mengejarmu
aku penat berlari mendapatkanmu
kau berjalan tanpa mengenal erti penat
halangan yang datang kau mampu tempuhi

masa
aku ingin menjadi sepertimu
teruskan perjalanan tanpa menghirau sesiapa
aku ingin berjalan seiringan denganmu
tanpa mengira apa pun dugaan yang datang
aku ingin bersamamu
tempuhi halangan dan dugaan dengan tabah

mampukah aku jadi sepertimu!!

tidak ketinggalan oleh masa

-irsyad-

batu pelanduk

pantai batu pelanduk,
kuala abang, dungun...

18 October 2009

a journey to remember - Vinyl Chloride


a journey to remember - YTL paka power station