"yang pergi biarkan pergi, yang masih hidup mesti diteruskan"

04 December 2009

kuat ke kita ni

setiap orang tidak terlepas dari ujian kehidupan dariNya. Berat atau ringan itu terserah pada ketentuanNya. Kita sebagai hambaNya perlu hadapinya dengan tabah. Itulah dugaan didunia, pahit manis kehidupan  sebelum ke alam seterusnya.


Ujian Allah datang dalam pelbagai dugaan, samada bencana, penyakit, kematian ahli keluarga, pergolakan rumahtangga, tekanan tempat kerja, kemiskinan dan sebagainya. 


Kadang-kadang terasa beban sehingga hingga kita tidak mampu berbuat apa-apa. Mampukah kita hadapiNya? Kuatkah kita? Tabah ke kita dengan semua ini?


Pernah tak kita terfikir..kenapa dugaan ini terjadi pada kita?kenapa tidak pada orang lain?


ayat Allah ini telah menyakinkan kita..


renung-renungkanlah...


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): Ya Rabb kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Rabb kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Rabb kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."(QS. 2:286)


Walaupun kita rasakan ujian dariNya terlalu besar bagi kita sehinggakan kita rasa tidak mampu untuk menghadapinya, tapi hakikatnya itulah kekuatan dan ketabahan kita yang sebenar.


"orang yang paling kuat didunia ialah orang-orang yang bersabar"


jangan sesekali kita lemah berdepan dengan semua masalah. Kita perlu yakin yang kita boleh hadapinya.

1 comments:

LiYaNa said...

hmm.. betul... tau xpe... hyepp...!

Post a Comment