"yang pergi biarkan pergi, yang masih hidup mesti diteruskan"

15 July 2010

BUKA BUKU BARU

Yang dah lepas, biarkan ia pergi. Yang pergi tetap pergi. walaupun saya tidak ada ape2 lagi tetapi saya masih ade masa depan. Setiap ape yang berlaku itu ade hikmahnya. Tutup buku lame buka buku baru. Walaupun buku lame adalah lebih baik dari buku baru, ape2 pun kita perlu juga buka buku baru. Memang susah kita nak tinggalkan buku lame. Tetapi, mungkin buku baru yang kita bakal baca dan lalui didalam nya adalah lebih baik lagi dari buku lame. Sebab itulah kita perlu bersangka baik dalam ape jua. Bersangka baiklah kita pada ape yang telah berlaku. Moga2 ape yang sangkakan dalam fikiran kita akan berbalik jua pada diri kita.

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

QS. al-Baqarah (2) : 216

Jangan kita fikir yang kita benci itu kita akan terus membenci selame2nya. Jangan fikir ape yang kita tidak suka itu kita tidak akan suka selama2nya. Tidak…begitu juga dengan ape yang kita suka. Tidak semestinya ape yang kita suka itu, kita akan sukanya selama2nya. Pernahkah kita melihat disekeliling kita.? Orang yang selalu bergaduh dan benci membenci akhirnya perasaan itu menjadi suka sama suka. Akhirnya membawa ke jinjang pelamin. Pelik kan? Tapi itu lah kententuan Allah. Perasaan manusia itu berubah2.

Kadang2 apa yang kita dapat itu adalah sesuatu yang tidak kita sukai, maka kita perlu terimanya dengan redha. Mudah2an yang buruk itu akan menjadi lebih baik ape yang kita sangkakan. Itu lah kuasa Allah. Allah maha mengetahui. Kita hanya hamba Allah yang cuma tahu merancang tetapi Allah lah segala2nya yang menentukan. Selalulah kita berdoa memohon yang terbaik bagi kita.

"Berfikir sebelum berbuat adalah satu kebijaksanaan, berfikir selepas berbuat adalah satu kebodohan, berbuat tanpa berfikir adalah seribu kebodohan"

0 comments:

Post a Comment