"yang pergi biarkan pergi, yang masih hidup mesti diteruskan"

26 July 2010

Yang dah lepas biarkan berlalu

Apa yang dikatakan oleh Dr. Aidh al-Qarni dalam bukunya “La Tahzan”, orang yang bodoh dan gila adalah orang yang mengingat dan mengenang masa lalu, dan kemudian bersedih pula atas musibah dan kegagalannya. Kata-katanya memang benar. Tindakan itu boleh disama ertikan dengan membunuh semangat dalam diri kita dan menguburkan masa depan yang masih belum terjadi.


Cukuplah bagi kita untuk melipat kertas2 kisah kehidupan masa lalu dan biarkan disimpan dalam laci besi yang tidak akan kita lihat kembali. Kesedihan kita tidak dapat lagi mengembalikan apa yang telah berlalu. Janganlah kita menjadi orang yang mengergaji serbuk kayu. Sudah terang dan jelas perbuatan itu adalah sia2.


Ya Allah, gantikanlah kepedihan ini dengan kesenangan, jadikan kesedihan ini awal kebahagian. Ya Allah, dinginkan panasnya kalbu dengan salju keyakinan. Dan padamkan bara jiwa dengan air keimanan. Ya Allah, hapuskan dari kami rasa sedih dan duka, dan hancurkan kegundahan dari jiwa kami semua. Kami berlindung kepadaMu dari setiap rasa takut. Hanya kepadaMu kami bersandar dan bertawakkal. Hanya kepadaMu kami memohon dan dariMu lah semua pertolongan. Cukuplah Engkau sebagai Pelindung kami, kerana Engkaulah sebaik2 Pelindung dan Penolong kami.

0 comments:

Post a Comment